Головна » Статті » Мої статті

Реалізація нового Державного стандарту освітньої галузі «Математика» у 6 класі. Формування компетентностей на уроках математики.

Тема. Реалізація нового Державного стандарту освітньої галузі «Математика»     у  6 класі. Формування компетентностей  на уроках математики.

Форма проведення. Ділова гра.

Мета. Розширити знання вчителів про зміст компетентностей, поглибити  їх уявлення про формування компетентностей як складової сучасного навчально - виховного процесу, активізувати  знання  вчителів  щодо різноманітності методів та прийомів формування компетентностей на уроках математики. Розвивати комунікабельність, виховувати інтерес до самовдосконалення,сприяти підвищенню фахової майстерності.

Обладнання. Презентація, ПК, проектор, роздатковий матеріал (завдання для груп), добірка запитань.

Хід заходу

І. Організаційний момент.

Налаштування на роботу. (під музику читається поезія та роздаються вислови про життя)

Серце вчителя

 

У кожного в цім світі своя ціль,

Своя мета і головна задача,

Вона веде крізь років заметіль

Через падіння, труднощі й удачі.

Є з багатьох задач людських одна —

Це віддавати своє серце дітям,

І не частково, трохи, а сповна,

Коли воно до них любов’ю світить.

Навчати жити, добувать знання,

Виховувати з паростка рослину

І стежити за змінами щодня,

Щоб в труднощах життя він не загинув.

А серце наше іноді й болить

Під тиском літ напруженої праці,

Коли вночі над зошитом не спить,

Хоча цього ніхто і не побачить.

Хвилюється, тривожиться, коли

Життя дає випробування дітям,

Жадає, щоб всі прикрощі пройшли,

І більшого нема бажання в світі.

І радістю наповнюється вмить

За новий випуск, що в життя полинув,

Якщо за час, що стрімко так біжить,

Вдається справжню виховать людину.

Таке є серце вчителя, повір,

Поки дихання є і руки пишуть,

І доки воно б’ється й бачить зір,

Мети своєї серце не залишить —

Служити дітям і добру служить,

Тепло своє й роки їм віддавати,

У них його частинки будуть жить,

І через них — в майбутнє проростати.

І знову день, і знов урок творю,

Покликання — одне на цілім світі,

В якому я не тлію, а горю

І серце можу віддавати дітям.

 

Привітання, оголошення теми,мети , форми проведення зібрання.

Епіграф до заходу.

Чим глибша прірва між різними типами знань, потрібними для життя, і тими, що подаються школою , тим менший вплив шко­ли на майбутнє життя учнів.

Софія Русова

ІІ. Теоретичні аспекти.

Щоб знайти своє місце в житті, бути успішним, активно засвоювати життєві і соціальні ролі, сучасний випускник має володіти такими якостями і вміннями: бути гнучким і мобільним, швидко адаптуватися до змінення життєвих ситуацій, використовувати знання для розв’язання життєвих проблем, планувати стратегію власного життя; бути комунікабельним. Тому важливою й актуальною проблемою сучасної школи має бути формування в учнів ключових компетентностей.

 

Оскільки дуже неприємно людині в будь-якому віці чути : «Ви не компетентні в даному питанні.»  За якими ознаками можна охарактеризувати компетентність як педагогічне явище?

З тлумачного словника:

Компетéнтність — проінформованість, обізнаність, авторитетність.

Компетентність у перекладі з латинської competentia означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.

Компетентність також визначається як набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.

Освітня компетенція як рівень розвитку особистості учня пов'язана з якісним опануванням змісту освіти

Освітня компетентність - це здатність учня здійснювати складні культуровідповідні види діяльності.

Які основні складові компетентності?

По-перше, знання, але не просто інформація, а швидко змінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести у досвід власної діяльності.

По-друге, уміння використовувати це знання у конкретній ситуації; розуміння, яким чином добути це знання, для якого знання який метод потрібний.

По-третє, адекватне оцінювання - себе, світу, свого місця в світі, конкретного знання, необхідності чи зайвості його для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання.

У  Державному стандарті компетентності вживаються у такому значенні:

  1. громадянська компетентність - здатність учня активно, відповідально та ефективно реалізовувати права та обов’язки з метою розвитку демократичного суспільства;
  2. загальнокультурна компетентність - здатність учня аналізувати та оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності;
  3. здоров’язбережувальна компетентність - здатність учня застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей;
  4. інформаційно-комунікаційна компетентність - здатність учня використовувати інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань;
  5. ключова компетентність - спеціально структурований комплекс характеристик (якостей) особистості, що дає можливість їй ефективно діяти у різних сферах життєдіяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів;
  6. комунікативна компетентність - здатність особистості застосовувати у конкретному виді спілкування знання мови, способи взаємодії з людьми, що оточують її та перебувають на відстані, навички роботи у групі, володіння різними соціальними ролями;
  7. міжпредметна естетична компетентність - здатність виявляти естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтва;
  8. міжпредметна компетентність - здатність учня застосовувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і освітніх галузей;
  9. предметна (галузева) компетентність - набутий учнями у процесі навчання досвід специфічної для певного предмета діяльності, пов’язаної із засвоєнням, розумінням і застосуванням нових знань;
  10. предметна компетенція - сукупність знань, умінь та характерних рис у межах змісту конкретного предмета, необхідних для виконання учнями певних дій з метою розв’язання навчальних проблем, задач, ситуацій;
  11. проектно-технологічна компетентність - здатність учнів застосовувати знання, уміння та особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності;
  12. соціальна компетентність - здатність особистості продуктивно співпрацювати з партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі.

ІІІ. Ділова гра «Цікавинки з методичної скриньки»

Сьогодні пропонується розглянути три основні компетентності: предметну, здоров’язбережувальну та  комунікативну.

  1. Об’єднання в групи. (за улюбленим актором )
  2. Правила гри
  • Ведучий
  • Експерти
  • Респонденти
  1. Хід гри.

В нашій грі немає тих, що програли. Всі залишаться при виграші, але експерти висловлять свої думки.  Перед вами таблиця з категоріями . Групи по-черзі роблять свій хід – обирають категорію, а ведучий ставить запитання для обговорення. (Питання розміщені на столах).

  1. І категорія«Компетентність»
    • В якому значенні вживається дана компетентність в освітньому просторі?
    • Чому сучасна педагогіка пропонує формувати дану компетентність?
  2. ІІ категорія – «Урок»
    •  На яких етапах уроку ефективна робота з формування даної компетентності?
    • Яку конкретну мету реалізує на уроці дана компетентність?
  3. ІІІ категорія – «Форми та методи роботи»
    • Які форми та методи роботи  Ви можете запропонувати по формуванню даної компетентності?
    • Які прийоми ви застосовуєте при формуванні компетентностей?
  4. ІV категорія – «Практичні надбання»
    • Які завдання Ви запропонуєте учням для реалізації даної компетентності?
  1. Підсумки гри. Висновки експертів.

(Можна презентувати свої виступи у вигляді презентації)

Методичний глосарій.

  1. Здоровязбережувальна компетентність

Мета: навчати дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей

Теми та цілі уроків, математичні об'єкти. Розрахункові задачі, які допоможуть довести дітям шкідливість паління, алкоголю та інше. Знаходження відсотків від числа. Додавання, віднімання, множення та ділення десяткових дробів.

Завдання. Дані задачі можна розробити й розмістити в кабінеті математики або на персональному сайті вчителя, щоб діти могли відвідувати, розв’язувати й завантажувати на сайт або приносити вчителю в кабінет на перевірку.

1.Тривалість життя людини, яка починає ку­рити в підлітковому віці, скорочується на 15 %. На скільки років скоротиться життя такої людини, якщо середня тривалість життя в Україні — 68 ро­ків?

2. При опитуванні дорослого населення вияви­лося, що курять 482 чоловіки з 1000 опитаних та 88 жінок з 900 опитаних. Який відсоток чоловіків та жінок курять?

3. Пачка сигарет коштує 6 грн. Місячний за­робіток курця — 1500 грн. Скільки відсотків від за­робітку витрачає курець, викурюючи за добу пачку сигарет?

Примітка. Це допоможе вчителеві виховувати в учнів економію та бережливе ставлення до власного здоров’я, природних ресурсів. Можна підібрати мелодії і створити диск з музикою для проведення фізхвилинок або запропонувати конкурс «Міс задача», в якому учням потрібно скласти задачу про шкоду негативних явищ на організм дитини.

2.                Комунікативна компетентність

Мета: удосконалю­вати навички роботи в групі, вміння працювати на результат, аргументувати власну думку, вести діа­лог тощо.

Теми та цілі уроків, математичні об'єкти. Мате­матичні софізми. Визначення математичних по­нять, чисел (натуральне, просте, парне тощо).

Завдання. Визначити помилку в міркуваннях. Проговорити сусіду по парті визначення, правило, вислухати його відповідь. Розказати визначення, правило консультанту й отримати перепустку на урок.

За карткою-тренажером здати консультанту за­лік з усної лічби (під час виконання завдання вра­ховується витрачений час)

    Приклад завдання для 5-го класу (додаток 2)

Визначити помилку в міркуваннях. Доведемо, що 5 = 6. Запишемо правильну рівність:

                  35 + 10 - 45 = 42 + 12 - 54.

Винесемо в кожній частині спільний множник за дужки:

                  5(7 + 2 - 9) = 6 (7 + 2 - 9).

Поділимо обидві частини на спільний множник.

Отримаємо: 5 = 6.

Примітка. Софізми добираються з книжок про цікаву математику до кожного розділу. Робота про­водиться на початку уроку або в позаурочний час. Можна запропонувати учням творчу роботу по створенню брошури «Софізми і їх розв’язання», тобто дати дітям можливість самим знайти софізми для брошури і представити результати своєї роботи.

  1. Предметна компетентність
  2. Для досягнення рівня сформованості математичної компетентності розробляються більш складні завдання, які формують в учнів вміння: визначати проблеми які можуть бути розв’язані засобами математики; формулювати ці проблеми мовою математики; розв’язувати їх з використанням математичних знань та методів; інтерпретувати здобуті результати, враховуючи поставлену проблему; формулювати і записувати остаточні результати розв’язання поставленої проблеми.

Тема та цілі уроків, математичні об’єкти. Додавання, віднімання, множення та ділення десяткових дробів, відсотки, середнє арифметичне, задачі з теорії ймовірності, комбінаторні задачі.

  1. Застосування на уроках нестандартних задач в умовах яких зв’язки між відомими і шуканими величинами потребують наполегливого  пошуку.

Приклад завдань (додаток 14)

1.Віні Пух зібрав у 6 разів більше відер меду з диких дуплянок ніж з вуликів діда Панаса. Скільки відер меду зібрав Віні Пух з вуликів діда Панаса, якщо його було на 25 відер менше ніж з диких  дуплянок?

2. Знайдіть ймовірність того, що Баба – Яга народилася в суботу.

3. Яка ймовірність того, що при падінні грального кубика випаде 3 очок?

  1. Слід звернути увагу на те, що завдань, які формують вище зазначені вміння у підручниках обмаль. Тому доводиться звертатись до Інтернету, або складати самому, що створює певні труднощі при підготовці до уроків.  Такі задачі вимагають для свого розв’язання не тільки міцних автоматичних навичок, але й розвитку критичного мислення (інтуїції, логічного мислення  тощо.). Підбірку таких задач можна розмістити на власному сайті, і поповнювати кожного разу.

ІV. Від теорії до практики.

(Фрагмент уроку математики в 6 класі з теми «Перетворення звичайних дробів у десяткові. Нескінченні періодичні десяткові дроби». Урок вивчення нового матеріалу.)

І. Організаційний момент

1. Налаштування на роботу.

  • Реклама
  • Епіграф до уроку

Для того, щоб удосконалювати свій розум, треба знати для чого мені потрібні ці знання

ІІ Актуалізація опорних знань

  • Гра «Що я знаю про….?» (Учні називають все, що вони знають про дроби)
  • .Знайдіть на Інтернет-ресурсах значеня дробів -в музиці,-?
  • «Подорож в минуле». Історичний опус

ІІІ.Мотивація

Обчисліть значення виразу .

Аналізуємо ситуацію і бачимо, що маємо як десяткові, так і звичайні дроби, тому привести їх треба до одного вигляду, але, розпочавши перетворення, бачимо, що = 0,75, але  = 0,1666...

Тому виникають запитання:

1) Що це за дроби (0,1666... і подібні), як вони називаються і як їх записують?

2) Що робити у випадку, коли у виразі є десяткові і звичайні дроби?

Звичайними дробами користуються зазвичай там, де потрібні точні математичні розрахунки, десяткові дроби більше вживаються в повсякденному житті.

ІV. Викладання нового матеріалу.

  1. Уявлення про нескінченний періодичний дріб
  2. Поняття періоду. Запис періодичних дробів.

V Застосування

  1. Усні вправи
  2. Перетворити у нескінченний дріб
  3. Задача.

VІ. Підсумки

 Гра «3:2:1»

Назвіть три тип дробових чисел які ви знаєте;

Назвіть два числа, які ми сьогодні розглядали;

Назвіть одне число, яке вразло тебе найбільше.

Метод евристичних запитань за Квінтіліаном: Що? – періодичні дроби

Хто? Карл Гаус

Коли? 19 ст.

Навіщо? Де? Чим? Як?

 VІІ Рефлексія

Я дізнався нового…

Я зрозумів…

Я знав…

VІІ. Домашнє завдання . Знайти інший спосіб перетворення дробів у десяткові.

V.Психологічний практикум.

VІ. Підсумки заходу.

        Маючи в арсеналі перелік усіх вищевказаних методів навчання учнів, намагаюся прививати учням любов до математики, зацікавленість нею, індивідуально підходячи до учня, надаю йому можливість отримати максимальну кількість знань відповідно до його потенціалу. Намагаюсь навчати дітей математики не тільки для того, щоб вони отримали певну суму знань, а й навчилися думати, знаходити компроміси, виділяти головне, критично ставитись до будь-яких аргументів, висувати гіпотези і перевіряти їх на практиці.

Компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + критичність мислення

Безумовно, людина, яка уособлює в собі такі якості, буде вельми компетентним спеціалістом. Компетентний спеціаліст, компетентна людина - це дуже гідна перспектива.

 

Категорія: Мої статті | Додав: Тамара (01.11.2015)
Переглядів: 734 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar