Головна » Статті » Мої статті

Роль інформатики в інтеграції

 Все, що знаходиться у взаємозв'язку, повинно викладатися у такому ж взаємозв'язку.

Я. А. Коменський

Проблема інтеграції навчання і виховання в школі важлива і сучасна як для теорії так і для практики.

 Її актуальність продиктована новими соціальними запитами, що висуваються до школи і зумовлена ​​змінами у сфері науки і виробництва.

 Сучасна система освіти спрямована на формування високо освіченою, інтелектуально розвиненої особистості з цілісним уявленням картини світу, з розумінням глибини зв'язків явищ і процесів, які мають цю картину. Самостійність предметів, їх слабкий зв'язок один з одним породжують серйозні труднощі у формуванні в учнів цілісної картини світу, перешкоджають органічному сприйняття культури.

 Інтеграція, належить до числа дидактичних принципів і не буде перебільшенням сказати про неї як про першу серед рівних.

 Інтегровані уроки сприятимуть формуванню цілісної картини світу у дітей, розуміння зв'язків між явищами в природі, суспільстві та світі в цілому.

Питання інтеграції навчального матеріалу різних дисциплін знаходили своє висвітлення в працях К.Ушинського та В.Сухомлинського. Так, наприклад, К.Ушинський вважав, що розвивати мову окремо від думки неможливо, що мова не є щось відокремлене від мислення, а, навпаки, є його творінням, розвивати ж слово перед думкою навіть шкідливо, бо читання і запис слів, не підкріплений конкретними уявленнями і образами, веде до формалізму.

Більш вдалою була інтеграція за різними видами діяльності, яку запровадив В.Сухомлинський у шістдесятих роках, проводячи уроки мислення в природі, що включали об’єднані знання з рідної мови, розвитку мовлення, читання і природознавства. Він рекомендував цілісне ознайомлення через сприйняття, уяву, мислення і мовлення, вважаючи, що розвиток мислення серед природи сприяє кращому засвоєнню рідного слова в усіх його барвах, виражальних засобах, а це збагачує пам’ять дитини, сприяє успішному розумовому розвиткові.

Інтегрований урок (від лат. Integratio – поповнення) - тип уроку, у якому навколо однієї теми поєднано відомості різних навчальних предметів.

Бінарний урок (від лат. binarius - подвійний) – різновид інтегрованого уроку, що органічно поєднує вивчення двох предметів.

Інтегрований урок має такі особливості: по-перше, дозволяє учням здійснити засвоєння знань з предмета в сукупності з іншими науками; по-друге, сприяє формуванню пізнавального інтересу; по-третє, забезпечує узагальнення наявних знань, уміння використовувати їх у процесі вивчення інших наук. Отже, мета інтегрованих уроків – формування в учнів цілісного світогляду про навколишній світ, активізація їх пізнавальної діяльності; підвищення якості засвоєння сприйнятого матеріалу; створення творчої атмосфери в колективі учнів; виявлення здібностей учнів та їх особливостей; формування навичок самостійної роботи школярів з додатковою довідковою літературою, опорними схемами; підвищення інтересу учнів до матеріалу, що вивчається; застосування різних технологій навчання; реалізація значимості свого «Я», створення і реалізація моменту успіху. Особливість інтегрованих уроків також і в тому, що учні на таких уроках не гублять з поля зору вихідну проблему, а розширюють і поглиблюють коло пов’язаних з нею знань.

Як же народжується інтегрований урок? З чого? Завдяки чому? По-перше, з нестандартної педагогічної теорії. По-друге, із вдумливого самоаналізу діяльності вчителя. А найголовніше - з відсутності штампів у педагогічній технології. Головне місце на таких уроках потрібно відводити елементам творчого пошуку. У процесі проведення інтегрованих уроків вчитель повинен вміло й ефективно керувати принципами засвоєння і застосування знань, формувати мислення учнів, їхню емоційну та вольову сферу, моральні, естетичні та світоглядні аспекти особистості, навчальні і трудові уміння. Інтегровані уроки розвивають мислення і мовлення школярів, їхню увагу, пам'ять, спостережливість, кмітливість, ініціативу, самостійність, наполегливість, працьовитість, чуйне, уважне ставлення один до одного та багато інших позитивних якостей особистості, які так важливо закладати якомога швидше.

Готуючи інтегрований урок, звичайно потрібно пам’ятати про вимоги, яким повинен відповідати якісний інтегрований урок:

  • навчання повинне бути побудоване таким чином, щоб формувати в учнів здатність відтворювати раніше засвоєні знання для кращого запам’ятовування нового матеріалу;
  • будуючи структуру кожного типу уроку вчитель повинен враховувати тему і зміст, предметів, які інтегруються на одному уроці, найдоцільніші методичні засоби і прийоми, конкретні умови, в яких проводитиметься урок, рівень підготовки учнів;
  • систематичний розвиток педагогічно доцільних взаємодій між розділами навчальних предметів й математики – запорука успіху;
  • освітні програми з інших предметів і математики повинні дозволяти повною мірою використовувати інтеграцію в навчальному процесі;
  • використання нових досягнень науки, передової педагогічної практики, побудови уроку на основі закономірностей навчально-виховного процесу.
  • інформація на уроці повинна подаватись в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил;
  • забезпечення належних умов для продуктивної пізнавальної діяльності учнів з врахуванням їх інтересів здібностей і потреб;
  • логічність і емоційність всіх етапів навчально-виховної діяльності;
  • ефективність використання педагогічних засобів;
  • формування практично необхідних знань, умінь, навичок, раціональних прийомів мислення і діяльності;
  • зв’язок з життям, особистим досвідом учнів;
  • формування вміння вчитися, потреби постійно поповнювати об’єм знань;
  • результат інтеграції залежить від фахової підготовки вчителів в науковому й методичному плані.

Курс інформатики є інтегруючою ланкою у формуванні інформаційної культури учня. Інтеграція тут бачиться в поступовому зближенні інформатики як науки про раціональні способи роботи з інформацією і базових навчальних дисциплін. Причому це зближення полягає як в доданні інформатики більшої практичної спрямованості та підтримці інших навчальних предметів, так і в прагненні максимально використовувати досягнення інформатики в базових навчальних курсах.

Інтеграція предмету «Інформатика» та «Інформаційні технології» з іншими предметами здійснюється у вигляді об'єднання курсів з предметів, або у вігляді разових уроів.  Даний підхід вимагає від одного вчителя знань з інших  предметів. Інформатику можна інтегрувати з усіма шкільними предметами, оскільки вимогою сучасної освіти є комп’ютерна підтримка будь-якого предмету.

Готуючись до уроку, потрібно старанно продумували зміст навчальних завдань і використання різних прийомів подачі їх, щоб забезпечити кожному учневі радість першого відкривача, яка є могутнім стимулом для активізації не лише мислення, а й усієї особистості школяра. Інтегровані уроки мають великі можливості для розвитку творчої особистості. Потрібно проводити різні інтегровані уроки. Такі уроки забезпечують розвиток у дітей творчого мислення, формують науковий світогляд, розвивають пізнавальний інтерес, бажання до самостійного здобуття знань. Учні на уроках оживають, активно включаються у діяльність, стають співробітниками вчителя, беруть участь у розв’язанні нових для них пізнавальних і практичних задач. Таким чином, у них формується співдружність, відповідальність, почуття колективізму, співпереживання, взаємодопомоги. Застосовуючи у своїй практиці інтегровані і бінарні уроки, я переконалась, що інтеграція навчальних предметів дає змогу кожному учневі розвивати свої здібності, опановувати програму в доступному йому темпі.

Я розробила добірку інтегрованих уроків з проектними і інтерактивними технологіями навчання для 8, 9, 11 класів. Інтегруючи математику, мову і світову літературу в 8-му ласі з теми «Квадратний корінь», математику і військову справу в 9-му і 11 класі з тем «Теорія ймовірностей» і  « Обчислення площ плоских фігур та об'ємів тіл обертання за допомогою інтегрального числення», а також математику і фізику в 11-му класі з тем «Похідна і фізика» , «Застосування інтеграла у фізиці і техніці» та інші відбувається накопичення нових і цікавих знань з інших галузей наук, колосальний опит вчителів інших предметів.

 

       
     
 
  Волна: Інтегрований урок алгебри і фізики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Волна: Інтегрований урок алгебри і фізики 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Волна: Інтегрований урок алгебри і предмета «Захист Вітчизни» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наряду з усім вище сказаним все таки існують і проблеми :

  • обізнаність вчителя і вміння працювати з комп’ютерною і мультимедійною технікою, вміння працювати з офісними програмами ПК;
  • постає питання творчого підходу учнів і вчителя до проблеми;
  • важливим є компетентність і обізнаність учнів з інтегруємих предметів;
  • неузгодженість програм дисциплін, що призводить до переміщення програмового матеріалу та інше;
  • підготовка до інтегрованих уроків займає багато часу.

Але інтеграція навчальних предметів – це вимога часу, це творчість, самобутність, мистецтво педагога . Інтегрований урок стимулює пізнавальну самостійність, творчу активність та ініціативу учнів, такий урок дає можливість підводити дітей до усвідомленої і емоційно пережитої потреби міркувати і висловлювати свої думки. Такі уроки сприяють підвищенню педагогічної майстерності вчителя, розвитку його творчості, розширенню життєвих та професійних компетентностей. Інтегрований урок, як і звичайний традиційний урок, направлений на досягнення триєдиної мети.. Тому наша мета - намагатися будувати уроки так, щоб відповідати вимогам програм і сьогодення. Внаслідок врахування класифікації, дотримання технології проведення інтегрованих уроків забезпечується висока ефективність навчально-виховного процесу. Ідея інтегрованого навчання передбачає досягнення мети якісної освіти, тобто освіти конкурентноздатної, спроможної забезпечити кожній людині самостійно досягти тієї чи іншої цілі, творчо самостверджуватися у різних соціальних сферах. Таким чином, інтегроване навчання – актуальна комплексна проблема навчання і наукова проблема освіти. Її розв’язання дасть можливість піднести якість навчання, розвивати здібності і нахили учнів.

ерела інформації

1.Брейтигам Э.К., Тевс Д.П. Интегрированные

2.Павелко М.С. Математика і гуманітарні науки // Математика (Перше вересня). – 1999. - № 46. – С.4-7; 2000. - №1. – С.7-8.

3.Степанюк А.В., Гадюк Т.В. Інтеграція природничих дисциплін у школі // Педагогіка і психологія. – 1996. - №1. – С.18-24.

  1. Якиляшек В. Інтеграція математичної та природознавчої освіти // Рідна школа. – 1999. - №3. – С.55-56. 3. Браже, Т.Г. Інтеграція предметів у сучасній школі / Т.Г. Браже / / Література в школі. - 2004. - № 5. - С. 150-154.
  2. Вороніна, Т. П. Освіта в епоху нових інформаційних технологій / Т. П. Вороніна .- М.: АМО, 2008.-147с.
  3. Глинська, Є. А. Міжпредметні зв'язки в навчанні / Е.А. Глинська, С.В. Титова. - 3-е вид. - Тула: Інфо, 2007. - 44 с.
  4. Горберг, Г.С. Інформаційні технології / Г.С. Горберг, А.В. Зафіевскій, А. А. Короткін. - М.: Академія, 2004. - 231 с.

 

Категорія: Мої статті | Додав: Тамара (01.11.2015)
Переглядів: 644 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar